https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10168943030-divnopis/408235100281023-divnopis-primda/
KVÍZ
https://hry.veselaskola.com/ostatniPred/kviz.html
https://www.zszahfren.cz/testy/test.php
https://skolicka6.sweb.cz/VLASTIVEDA/KRIZOVKA1.htm
https://skolicka6.sweb.cz/VLASTIVEDA2/CESKA%20MESTA.htm
https://www.zslacnov.svitavy.cz/skola/index1.html
https://www.malovanemapy.cz/malovane-mapy/interaktivni-malovane-mapy/3-mapy-region
Otázky na třídnickou hodinu - Náhodné kolo (wordwall.net)
TRÁVICÍ SOUSTAVA - Označený diagram (wordwall.net)
Samostatná práce 18.5.
pracovní list str. 26, 27, 28 celé (kontrola)
opakování online - viz. níže....
Samostatná práce 10.5. - 14 .5.
OPAKOVÁNÍ online
- VYPLŇTE PODNEBNÉ PÁSY test (opakování 3) - zadáno v MS Teams
- OPAKOVÁNÍ - TROPICKÁÝ PÁS
https://brumlik.estranky.cz/file/494/troppas.htm
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES - práce s textem (zshavl.cz)
tropické deštné lesy - víte, že....
- PODNEBNÉ PÁSY SHRNUTÍ - PREZENTACE
- TEST WORDWALL: https://wordwall.net/play/9473/614/2688
Samostatná práce 27.4.
OPAKOVÁNÍ: PODNEBNÉ PÁSY - samostatná práce
- Vyplňte TESTY v aplikaci Forms: zadání najdete v ZADÁNÍ našeho týmu
- Pracovní listy Život na Zemi: Vyplňte Třídění živočichů na str. 19. Nalepte správně obrázky a popis živočichů na str. 19 - 22. Vystříhejte je z příloh č. 4, 5, 6, přiřaďte správně k sobě dvojice a nalepte na str. 20 - 22
- Pracovní kisty Život na Zemi: Vyplňte osmisměrku a křížovku na str. 23.
Samostatná práce 13.4.
Opakování: křížovka
Zkontrolujte si, zda máte vyplněné pracovní listy do str. 13
Samostatná práce 8.4.
opakování: Oceány a moře
testíky, křížovka: Mořští živočichové (wz.cz)
KŘÍŽOVKA OPAKOVÁNÍ: OCEÁNY (websnadno.cz)
Samostatná práce 30.3.
Oceány a moře
Učebnice str. 22 - 23
Pracovní list str. 11 cv. 9 (zadán DÚ pracovní list str. 12 cv. 10, 11)
video: Jaromír Nohavica - V moři je místa dost - YouTube
video: Život v oceánu - YouTube
domino: oceany_dom (wz.cz)
testíky, křížovka: Mořští živočichové (wz.cz)
KŘÍŽOVKA OPAKOVÁNÍ: OCEÁNY (websnadno.cz)
Zápis do sešitu:
MOŘE A OCEÁNY
Moře a oceány zaujímají téměř tři čtvrtiny z celkového povrchu Země.
Na Zemi máme čtyři světové oceány:
Tichý oceán
Atlantický oceán
Indický oceán
Severní ledový oceán
Největší z nich je Tichý oceán. Nejmenší je Severní ledový oceán. Hladina oceánů se mění vlivem přitažlivosti Měsíce. Období, kdy hladina stoupá, označujeme jako příliv. Období, kdy hladina klesá, označujeme jako odliv. Voda v oceánech je slaná. Teplota vody se liší podle podnebného pásu, v němž se oceán nachází.
Rostliny: zelené mořské řasy - jsou důležitým zdrojem kyslíku na Zemi.
Živočichové: žraloci, ryby, medúzy, velryby (plejtvák obrovský), delfíni, dravé sasanky, koráli (z odumřelých vápenitých schránek vznikají korálové útesy)
Koráli = bezobratlí měkkýši, živí se planktonem a mořskými řasami, žijí u dna moří (tropy, subtropy),vylučují uhličitan vápenatý, který vylučují ke stavbě svých tvrdých vnějších schránek.
Samostatná práce 23.3.
Polární pás a subarktický pás (tundra)
Učebnice str. 19 - 22
Pracovní listy str. 10 cv. 7 a str. 11 cv. 8
Zápis do sešitu v příloze (Bakaláři)
Online cvičení: křížovky, testíky. Tundra (wz.cz)
Domino:
Samostatná práce 16.3.
Mírný podnebný pás – opakování
Pracovní listy str. 13 cv.12 (osmisměrka)
opakujte si:
Křížovka, testíky: Stepi a lesostepi (wz.cz)
Křížovka, testíky: Jehličnaté lesy (wz.cz)
atlasy zvířat:
Zvířata, popisy zvířat, informace o zvířatech - ChovZvířat.cz (chovzvirat.cz)
Adax - lexikon zvířat (zoopraha.cz)
Samostatná práce 9.3.
MÍRNÝ PODNEBNÝ PÁS - opakování
KŘÍŽOVKA: (websnadno.cz) MÍRNÝ PODNEBNÝ PÁS
Domino: step_dom (wz.cz)
Domino: lesy_dom (wz.cz)
Křížovka, testíky: Stepi a lesostepi (wz.cz)
Křížovka, testíky: Jehličnaté lesy (wz.cz)
Hledejte v atlasech zvířat a v encyklopediích další zvířata, která žijí v mírném podnebném pásu.
např.
V euroasijských stepích žije sajga tatarská, druh antilopy, má zvláštně tvarovaný čenich.
vidloroh americký
sup bělohlavý
psoun prériový
Samostatná práce 2.3.
MÍRNÝ PODNEBNÝ PÁS
Učebnice str. 17-19
Pracovní listy str. 8, 9
Prezentace „Mírný podnebný pás“ ve výukových materiálech týmu
Další materiály aneb „Štěstí přeje připraveným“:
Domino: step_dom (wz.cz)
Domino: lesy_dom (wz.cz)
Křížovka, testíky: Stepi a lesostepi (wz.cz)
Křížovka, testíky: Jehličnaté lesy (wz.cz)
Prezentace: Prezentace aplikace PowerPoint (zszeletava.cz)
Prezentace: Mírný pás. Stepi Listnaté a smíšené lesy Jehličnaté lesy (tajgy) - PDF Stažení zdarma (docplayer.cz)
Prezentace se spojovačkou: Prezentace aplikace PowerPoint (zsnivnice.cz)
Prezentace: oblasti v Evropě (mapka) Jméno autora: Bc. Petra Musilová - ppt stáhnout (slideplayer.cz)
Zápis do sešitu:
Opište SHRNUTÍ v učebnici na str. 19
+ doplňte další příklady živočichů:
stepi a lesostepi v Severní Americe, Jižní Americe, Evropě a Asii:
krocan, mravenečník, bizon, křeček, nandu, kůň Převalský, vlk, lama, kojot
severské jehličnaté lesy v Severní Americe, Evropě a Asii:
medvěd, rosomák, jelen, mýval, puma, vlk, tetřev, sobol, bobr, ondatra, výr, los
smíšené a listnaté lesy v Evropě: srnec, jelen, liška,
Samostatná práce 23.2.
SUBTROPICKÝ PÁS - OPAKOVÁNÍ
Hledejte v atlasech zvířat a v encyklopediích další zvířata, která žijí v subtropech.
např.
rys pardálový: žije ve Španělsku
Rys pardálový je kočkovitá šelma o něco menší než rys ostrovid.
Jedná se o nejohroženější kočkovitou šelmu na světě - poslední dvě izolované populace (dohromady asi 200 jedinců)
Křížovka: https://rysava.websnadno.cz/prirodoveda_5.roc/subtropicky_pas.htm
Video: výroba korkových zátek: KOREK- Výroba korkových zátek.avi - YouTube
Samostatná práce na týden 15.2.
nové učivo:
SUBTROPICKÝ PÁS
Učebnice str. 16–17
Pracovní list str. 7 cv. 3, 4
Křížovka: https://rysava.websnadno.cz/prirodoveda_5.roc/subtropicky_pas.htm
Video: výroba korkových zátek: KOREK- Výroba korkových zátek.avi - YouTube
Zápis do sešitu:
žlutý rámeček v učebnici:
Přepište SHRNUTÍ učebnice str.17
rostliny: cedry, cypřiše, pinie, olivovník, vavřín, fíkovník, vinná réva, citroník, pomerančovník, blahovičník, levandule, rozmarýna, myrta, bobkový list,dub korkový
živočichové: gekon, daněk, ještěrka, želva, cikáda, kudlanka, zlatohlávek, otakárek, dudek, ženetka, šakal, klokan, muflon.
Samostatná práce na týden 8.2. -- 12.2.
Tropický podnebný pás: opakování
pracovní listy najdete v souborech teams
křížovky najdete na: https://rysava.websnadno.cz/prirodoveda_5.roc/tropicky_pas.htm
TESTY: Tropický deštný prales rostliny: https://malotridka.wz.cz/poznej/tropy2.htm
TESTY: Tropický deštný prales živočichové: https://malotridka.wz.cz/poznej/tropy1.htm
TESTY: Pouště a polopouště: https://malotridka.wz.cz/poznej/pouste1.htm
TESTY: Savany: https://malotridka.wz.cz/poznej/savany1.htm
Domino savany: https://malotridka.wz.cz/poznej/savany_dom.pdf
Rostliny savan: https://www.zstgmivancice.cz/studium/prirodopis/savany.pdf
Domino pouště: https://malotridka.wz.cz/poznej/pouste_dom.pdf
Domino tropické lesy: https://malotridka.wz.cz/poznej/reky_dom.pdf
Domino tropické lesy: https://malotridka.wz.cz/poznej/tropy1_dom.pdf
KAHOOT KVÍZ S ODKAZEM (bez pinu)
TESTÍK: TROPICKÝ PÁS - z hodiny přírodovědy 9.2.
TESTÍK NOVÝ: TROPICKÝ PÁS
...................... to je vše ...........................................................
nové učivo: budeme probírat na TEAMS 16.2.
SUBTROPICKÝ PÁS
Učebnice str. 16–17
Domino: https://malotridka.wz.cz/poznej/subtropy_dom.pdf
TESTY: https://malotridka.wz.cz/poznej/subtropy1.htm
Křížovka: https://rysava.websnadno.cz/prirodoveda_5.roc/subtropicky_pas.htm
Video: výroba korkových zátek: KOREK- Výroba korkových zátek.avi - YouTube
Zápis do sešitu:
Samostatná práce na týden 25.1. -- 29.1.
Opakování: Tropický podnebný pás
Zopakujte si informace podle zápisu v sešitě a podle shrnutí v učebnici na str. 16
Učebnice str. 16 cv. 3 dobrovolně (křížovka)
VYPLŇTE pracovní list str. 26 celé a str. 27 cv. 6, 7
Opakujte si učivo v prezentacích uložených v souborech našeho týmu a v testech na internetu:
Tropický pás – křížovka: https://rysava.websnadno.cz/prirodoveda_5.roc/tropicky_pas.htm
Pracovní list 1:
file:///C:/Users/-/Downloads/VY_52_INOVACE_92.pdf
Pracovní list 2:
další křížovky a testy: https://malotridka.wz.cz/poznej/tropy2.htm
KDO ŽIJE V DEŠTNÉM PRALESE?
živočichové 2: https://technerium.ru/cs/kto-obitaet-v-tropicheskom-lesu-udivitelnye-zhivotnye-tropicheskih-lesov/
Seznam tropických zvířat v Amazonii:
Jaguáři, pumy, oceloti, tapíři, kapybary, keři a kajmani (několik druhů; největší je černý kajman), harpyje, papoušci, pavoukovité opice, kiksí opice, kapucíni, veverky, piraně, nůžky na listy.
Seznam tropických zvířat v Africe:
leopard, okapi, krokodýl nilský, mambas (několik druhů jedovatých hadů), papoušek šedý, orel korunovaný, šimpanz, bonobos, gorila, mandrily, paviáni, colobus, tygří ryby, termiti.
Seznam tropických zvířat v Asii:
Tygr, leopard, líný medvěd, nosorožec sumaterský, slon, buvol, kakadu, orel černý, krokodýl slaný, barmský krajta, kobry (několik druhů), orangutan, gibon, makak.
Samostatná práce na týden 18.1. -- 22.1.
TROPICKÝ PÁS
VÝKLAD UČIVA
video: TROPICKÉ DEŠTNÉ LESY
VIDEO ČT: https://edu.ceskatelevize.cz/video/6595-amazonsky-prales-fauna-i-flora
PREZENTACE
TROPICKÝ PÁS: https://slideplayer.cz/slide/3183558/
TROPICKÝ PÁS:https://slideplayer.cz/slide/2889903/
tropický deštný les: https://www.zstgmivancice.cz/studium/prirodopis/tropy1.pdf
život v pralese: https://slideplayer.cz/slide/2888068/
živočichové 1: https://slideplayer.cz/slide/3205837/
Otázky k opakování: https://rysava.websnadno.cz/prirodoveda_5.roc/tropicky_pas.htm
Zvířata a rostliny na Zemi: https://ww.zsborsice.cz/files/1389110713-zvirata-a-rostliny.pdf
ÚKOLY:
Učebnice str. 11 - 16 přečíst
Pracovní listy str. 3 cv. 6, 7
Pracovní listy str. 5 cv.1, str. 6 cv. 2
Do sešitu si zapiš:
TROPICKÝ PÁS
nejteplejší místo na zeměkouli
rozkládá se po obou stranách rovníku
oblast s vysokými teplotami
den a noc jsou po celý rok stejně dlouhé
3 hlavní typy krajiny
tropický deštný les (prales)
savana
poušť
Tropický deštný les
celoročně vysoké teploty (min. 18 0C, průměrně 30 0C)
vysoká vlhkost a velké množství srážek
je nejsložitějším společenstvem živočichů a rostlin
zelené plíce planety
Zástupci zvířat: gorila nížinná, šimpanz učenlivý, páv konžský, slon pralesní, hroch obojživelný, tukan obrovský, papoušek Ara krokodýl, leguán, anakonda, nártoun západosundský, lenochod, ibis rudý, varan,
Zástupci rostlin: kaučukovník, kakaovník, orchideje, bromélie, juvie, kávovník, vanilka, palmy
Savany
pastviny porostlé vysokými travinami, ojediněle stromy a křoviny
stálá horka, střídají se období sucha a období dešťů (2 roční období)
Zástupci zvířat: zebry, sloni, žirafy, antilopy, hroši, nosorožci, pštrosi, lvi, gepardi, surikaty, marabu, kobra
Zástupci rostlin: baobab, blahovičník, akácie
Pouště
vysoké teploty, nedostatek srážek
velké rozdíly teplot ve dne (až 58 ° C) a v noci (kolem 0 °C)
rostliny a živočichové dokáží hospodařit s vodou
Zástupci zvířat: velbloud, fenek, plazi, pavouci, štíři
Zástupci rostlin: kaktusy
Oázy - ojedinělý zdroj vody v poušti
Samostatná práce na týden 11.1. -- 15.1.
Nové učivo: PODNEBNÉ PÁSY
Přečtěte si v učebnici str. 5, 6, 7, 8
Zapište si zápis do sešitu podle vzoru na našich třídních stránkách: https://stastkova-zsnamesti.webnode.cz/prirodoveda/
Vyplňte pracovní listy Život na Zemi str. 1 cv. 2, str. 2 cv. 4
Shrnutí:
Živočichové a rostliny žijí jen v tom prostředí, kterému se dokážou přizpůsobit.
POČASÍ je okamžitý stav ovzduší
PODNEBÍ je stále se opakující průběh počasí v určité oblasti.
Závisí na
vzdálenosti krajiny od rovníku
čím blíže k rovníku, tím teplejší podnebí
vzdálenosti krajiny od moře
s rostoucí vzdáleností ubývá srážek a zvětšuje se rozdíl mezi létem a zimou
nadmořské výšce oblasti
s nadmořskou výškou klesá teplota a přibývá srážek
a především na
úhlu dopadu slunečních paprsků
čím dál od rovníku, tím dopadají sluneční paprsky na Zemi šikměji
zápis do sešitu:
PODNEBNÉ PÁSY
POČASÍ je okamžitý stav ovzduší
PODNEBÍ je stále se opakující průběh počasí v určité oblasti.
Závisí na
vzdálenosti krajiny od rovníku
vzdálenosti krajiny od moře
nadmořské výšce oblasti
úhlu dopadu slunečních paprsků
čím dál od rovníku, tím dopadají sluneční paprsky na Zemi šikměji
Podle intenzity dopadu slunečních paprsků na jednotlivá místa Země planetu dělíme na různé podnebné pásy:
TROPICKÝ PÁS - nejteplejší oblast kolem rovníku
SUBTROPICKÉ PÁSY - horká léta, teplé zimy
MÍRNÉ PÁSY - střídají se 4 roční období
POLÁRNÍ PÁSY - nejstudenější oblasti kolem severního a jižního pólu
(do sešitu si zakreslíme rozdělení Země na jednotlivé podnebné pásy)
Samostatná práce 4.1. - 10.1.
K opakování učiva využijte těchto odkazů:
Vaše znalosti si ve škole ověřím zkoušením nebo testem, tak to nepodceňujte. Připomínám, že si můžete prohlédnout prezentace uložené v souborech našeho týmu (MS Teams) – Přírodověda Země ve vesmíru.
Pokud jste byli pečliví, budete jistě umět odpovědět na všechny otázky:
Samostatná práce 23.11. - 1.12.
V tomto týdnu si zopakujete, proč se na Zemi střídá den a noc, jak se mění délka dne a noci v průběhu roku a proč se střídají na Zemi roční období. Už jsme si to několikrát vysvětlovali, tak si vše jenom osvěžíte. A pokud jste zapomněli, tak máte jedinečnou příležitost informace znovu nastudovat.
- Přečtěte si učebnici od str. 20 do str. 25.
- Napište si zápis do sešitu:
Proč se střídá den a noc (str. 20) – opiš shrnutí na str.21 a nakresli obrázek č. 30 (sklon paprsků ráno a v poledne)
Proč se střídají roční období (str. 22) – nakresli obrázek č.31 a opiš shrnutí na str. 23
Trvání dne a noci (str.24) – opiš shrnutí na str.25
- Vyplňte pracovní list str. 22 cv. 2, 3, 4
Samostatná práce 18.11.
Vyplňte kvízSLUNEČNÍ SOUSTAVA
Samostatná práce 9.11. - 23.11.
Moji milí,
jistě jste si dobře nastudovali informace o Slunci (a prohlédli si doporučené prezentace). Ověřte si nyní své znalosti o Slunci v testíku SLUNCE na: https://www.skolasnadhledem.cz/game/5645
Určitě byste chtěli pěknou známku. Získáte ji vyplněním dalšího KVÍZU
Kvíz vyplňujte jen jednou. Najdete ho v týmu 5.C nebo na odkazu zde: KVÍZ SLUNCE
Nové učivo:
Přečtěte si informace o Sluneční soustavě v učebnici na str. 17.
Prohlédněte si prezentaci Sluneční soustava uloženou v souborech Teams 5.C
Zápis do sešitu: napište nadpis SLUNEČNÍ SOUSTAVA a jako zápis opište z učebnice Shrnutí
na str. 17 – růžový rámeček. Z pracovních listů si vytrhněte PŘÍLOHU 1 (str. 33) a nalepte do sešitu. Planety vystříhejte jednotlivě a rozdělte na planety pevné: Merkur, Venuše, Země, Mars a plynné: Jupiter, Saturn, Uran, Neptun. Kdo bude chtít, může ke každé planetě vypsat zajímavost.
Umíte vyjmenovat zpaměti planety Sluneční soustavy? Trénujte na https://rysava.websnadno.cz/prirodoveda_5.roc/planety.htm
Samostatná práce 2.11. - 6.11.
Zkontrolujte si DÚ – vyplněný pracovní list str. 21:
NOV měsíc DORŮSTÁ ÚPLNĚK měsíc COUVÁ NOV
cv. 2 str. 21:
Měsíc je přirozená družice Země.
Pohybuje se v gravitačním poli Země a Země si ho přitahuje svou gravitační silou.
I Měsíc působí svou gravitační silou na Zemi. Projevuje se to přílivem a odlivem na moři.
Měsíc má tvar koule. Na jeho povrchu jsou krátery, kamenité pláně.
Měsíc má menší přitažlivost než Země.
Na Měsíci není vzduch, nejsou na něm vodní plochy.
Měsíc nesvítí vlastním světlem, pouze odráží sluneční světlo.
Ze Země pozorujeme stále stejnou část osvětlené polokoule. všechny měsíční podoby - viz. obrázek
Nový úkol:
Přečtěte si informace o Slunci v učebnici na str. 14 a 15.
Pokud jste četli pozorně, dokážete správně doplnit věty na str. 15.
Prohlédněte si prezentaci Slunce uloženou v souborech Teams
Vyplňte pracovní list str. 17 cv. 2, str. 18 cv. 5
Napište si zápis do sešitu přírodovědy – nadpis SLUNCE:
Zápis do sešitu:
SLUNCE
....správně doplňte 9 vět v zeleném rámečku a opište je do sešitu
(učebnice str. 15:) věty nečíslujte
Samostatná práce 19.10. - 23.10.
Kontrola DÚ: pracovní list str. 14:
cv. 3 Odpovědi na otázky:
- Síla, kterou přitahuje Země umělé družice se nazývá gravitační síla.
- Země přitahuje svoji gravitační silou Měsíc.
- Gravitační síla Měsíce (v menší míře i Slunce) přitahuje (zvedá) hladiny moří. Tak vzniká příliv a odliv.
cv. 4 Rozluštěné věty jsou:
- Měsíc je přirozená družice Země.
- Způsobuje odliv a příliv moří.
cv. 5 Zajímavým údajem je v pořadí druhý součet:
- Číslo 384 000 (km) vyjadřuje vzdálenost Měsíce od Země.
Pro zajímavost: na Měsíc se jako první dopravila posádka amerických astronautů 20. 7. 1969 – tedy před 51 lety. Astronauti Neil A. Armstrong, Buzz Aldrin a Michael Collins startovali 16. 7. 1969, jejich cesta na Měsíc trvala 102 hodin 45 min, tedy 4 dny, 6 hodin, 45 min.
Určitě jste odpověděli správně, tak se za odměnu podívejte
na video První kroky člověka po Měsíci:
Nový úkol:
- Přečtěte si další informace o Měsíci v učebnici na str. 18 a 19.
- Vyplňte pracovní list str. 21 cv. 1, 2, 3
- Podívejte se na videa:
4. Napište si zápis do sešitu přírodovědy – nadpis MĚSÍC:
Zápis do sešitu:
MĚSÍC
Měsíc má tvar koule.
Povrch tvoří krátery, pohoří a moře.
Obíhá kolem Země. Je přirozenou družicí Země.
K Zemi je přitahován gravitační silou Země.
Měsíc také působí svou gravitační silou na naši planetu. Způsobuje odliv a příliv moří.
Nesvítí vlastním světlem, ale odráží sluneční světlo. Každý den pozorujeme jiný tvar Měsíce:
Měsíc má různé fáze = podoby
obrázek v učebnici na str. 19 vpravo nahoře
(překreslete)
.
....................................... konec .........................................................
...........................................................................................................
PREZENTACE MĚSÍC
Další prezentace k opakování:
Vzpomínáte, jak jsme navštívili pojízdné planetárium?
Připomeňte si:
UČÍME SE O SLUNEČNÍ SOUSTAVĚ
SLUNEČNÍ SOUSTAVA VIDEO
KOMETY VIDEO
že my nic nemáme,
zabijeme komára,
masa naděláme,
Půl ho dáme do komína,
půl ho uvaříme,
nestarej se, ženo má,
že se nenajíme.
Pročpak bych se starala,
můj zlatej mužíčku,
vždyť mám ještě v komoře
z komára nožičku.