Zájmena - s sebou/sebou, mně/mě (10) (pravopisne.cz)

Psaní mě/mně ve slově (střední) – online Doplňovačka (umimecesky.cz)

 

 

Samostatná práce 24.5. - 30 .5.

Pověst O brněnském drakovi: 

Pověsti z Jihomoravského kraje – Regiony České republiky (lusa.cz)

Pověst O brněnském drakovi 1  (také k přečtení v Pracovních listech Putování po ČR list 9 B cv. 5)

Pověst O brněnském drakovi 2

PREZENTACE Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad - ppt stáhnout (slideplayer.cz)

 

 

Obrazek

 

 

Procvičování: DOPLŇOVÁNÍ KONCOVEK PŘÍDAVNÝCH JMEN - MĚKKÝCH I TVRDÝCH (websnadno.cz)

Přídavná jména tvrdá a měkká (skolasnadhledem.cz)

 

procvičujte na: DOPLŇOVÁNÍ KONCOVEK PŘÍDAVNÝCH JMEN - TVRDÝCH (websnadno.cz)

Pravopis přídavných jmen (skolasnadhledem.cz)

 

Procvičujte pravopis přídavných jmen na: DOPLŇOVÁNÍ KONCOVEK PŘÍDAVNÝCH JMEN - TVRDÝCH (websnadno.cz)

 

Procvičujte na školákově:

Vzory podstatných jmen (skolakov.eu)

Shoda podmětu s přísudkem (skolakov.eu)

 

Urči u přídavného jména jeho druh. (websnadno.cz)

 

Školákov: známkované diktáty: Pravopis podstatných jmen rodu ženského (skolakov.eu)

 

Školákov: Vzory středního rodu (skolakov.eu)

Vzory středního rodu (skolakov.eu)

 

Velký pracovní sešit: str. 67 cv. 8, str. 75 cv. 6, 7

Procvičujte na školákově:

https://skolakov.eu/cesky-jazyk-4-trida/podstatna-jmena-rodu-muzskeho

Vzory podstatných jmen rodu ženského (skolakov.eu)

Teams 17.2.:

OPAKOVÁNÍ: Vzory podstatných jmen rodu ženského

Učebnice str. 77 cv. 1b)

Přečíst zásobník informací na str. 78

Přehled skloňování a přiřazování ke vzorům: na Školákově: Vzory ženského rodu (skolakov.eu)

Učebnice str. 78 cv. 2 ústně

Učebnice str. 78 cv. 3b)

diktát

Samostatná práce 18.2.:Malý pracovní sešit VS: str. 33 cv. 52, 53, 54

Procvičujte na školákově:

Vzor žena - pravopis koncovek vzoru žena (skolakov.eu)

Vzor růže - pravopis koncovek vzoru růže (skolakov.eu)

Vzory podstatných jmen rodu ženského (skolakov.eu)

Teams 19.2.:

OPAKOVÁNÍ: Vzory podstatných jmen rodu ženského

Učebnice str. 79 cv. 1 b) ústně

Učebnice str. 80 cv. 4 b), c), d) ústně

Učebnice str. 80 cv. 5 do sešitu

Procvičujte na školákově:

Pravopis koncovek ženského rodu (skolakov.eu)

Vzory podstatných jmen rodu ženského (skolakov.eu)

 

 

 

 

 

 

Přísudek holý, rozvitý a několikanásobný – https://rysava.websnadno.cz/ceskyjazyk_5.roc/prisudek3.htm

Podmět holý, rozvitý a několikanásobný –  https://rysava.websnadno.cz/ceskyjazyk_5.roc/podmet2.htm

Shoda přísudku s několikanásobným podmětem https://rysava.websnadno.cz/ceskyjazyk_5.roc/prisudek_a_nekolikanasobny_podmet1.htm

 

Procvičování slovesný způsob: https://www.umimecesky.cz/cviceni-slovesny-zpusob

 

 

ZÁPIS DO SEŠITU:

Slovesný způsob:

oznamovací – říká, mluvím, smějeme se, vyprávěl

rozkazovací – říkej, mluv, smějme se, vyprávěj

podmiňovací – kdybych říkal, mluvil bych, vyprávěl by, býval by vyprávěl


Přečtěte si  VÝKLAD NOVÉHO UČIVA - SLOVESNÝ ZPŮSOB

1) Oznamovací

Pomocí oznamovacího způsobu vyjadřujeme děj, který probíhá, bude probíhat nebo proběhl. Může být tedy v čase minulém, přítomném i budoucím.

četl jsem, čtu, budu číst

3) Rozkazovací

Pomocí rozkazovacího způsobu vyjadřujeme rozkazy, pokyny, výzvy.

Bývá vyjádřen ve 2. osobě čísla jednotného, 1. a 2. osobě čísla množného.

Vezmi si tu tužku!
Dělejme to konečně pořádně!
Odneste to smetí!

.2) Podmiňovací

V přítomném čase jím vyjadřujeme přání a podmínky.

Kéž by mě přijali na vysokou školu.
Kdyby mě přijali na vysokou školu, byl bych šťastný.

V minulém čase jím vyjadřujeme podmínku, za které by děj proběhl, kdyby….

Kdybych nezlobil, nemusel bych být potrestán.

Shrnutí:: SLOVESA  - časujeme, umíme určit osobu, číslo, čas a způsob

 

Z minulého roku:

Podívejte se na přehled vzorů :

VÝKLAD UČIVA

Skloňování podstatných jmen rodu mužského  

Podstatná jména rodu ženského řadíme ke vzorům podle koncovek. Dané podstatné jméno si řekneme v prvním a ve druhém pádě a podle shody koncovek určíme vzor.                                                   

 Podstatná jména mužského rodu se dělí na životná a neživotná. Životnost nesouvisí s životností jako takovou, tedy jestli jde o živého tvora nebo ne, i když to tak ve většině případů souhlasí.Není to však pravidlo.

ROD MUŽSKÝ ŽIVOTNÝ - podstatná jména mají odlišný tvar v 1. a 4. pádu (pán - vidím pána, muž - vidím muže))

ROD MUŽSKÝ NEŽIVOTNÝ - podstatná jména mají shodný tvar v 1. a 4. pádu (hrad - vidím hrad, stroj - vidím stroj)

Vzory životné jsou: pán, muž

Vzory neživotné jsou: hrad, stroj

 

Skloňování podstatných jmen rodu ženského

Podstatná jména rodu ženského řadíme ke vzorům podle koncovek. 

Dané podstatné jméno si řekneme v prvním a ve druhém pádě a podle shody koncovek určíme vzor:

skála - bez skály (žena - bez ženy) - vzor žena

fazole - bez fazole (1. a 2. pád pád končí na samohlásku e - jako růže - bez růže) - vzor růže

pánev - bez pánve (1. pád končí na souhlásku, 2. pád na samohlásku e nebo ě - jako píseň - bez písně) - vzor píseň

radost - bez radosti (1. pád končí na souhlásku, 2. pád končí na samohlásku -i jako kost - bez kosti - vzor kost

 

U podstatných jmen určujeme  rodčíslo a pád

UČÍME SE PÁDY, MÁME NA TO HLAVIČKY

písnička ZDE

 
 

VYJMENOVANÁ SLOVA můžete procvičovat na Školákově:

skolakov.eu/cesky-jazyk-3-trida/

vyjmenovaná slova můžete také procvičovat na:

Moje čeština: https://www.mojecestina.cz/

Čeština s maňásky: https://www.cestinasmanasky.cz/app/